Τα Ελληνικά Αγριολούλουδα

Τα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία Εκάλης υλοποίησαν το πρόγραμμα «Τα Ελληνικά Αγριολούλουδα» μέσα από δραστηριότητες τις οποίες προγραμμάτισαν και πραγματοποίησαν όλες οι τάξεις και των τριών Αρσακείων – Τοσιτσείων Δημοτικών. Αφορμή και έμπνευση του προγράμματος στάθηκε η ερευνητική εργασία που εκπονήθηκε από τις/τον καθηγήτριες/ή Καλλιτεχνικών των σχολείων μας και στηρίχτηκε στο βιβλίο «Ο Κήπος του Ασκληπιού».

Στόχοι του προγράμματος ήταν:

  • Η επαφή με το περιβάλλον (1ος θεματικός άξονας των εργαστηρίων δεξιοτήτων) και ειδικότερα η γνωριμία με τα αγριολούλουδα της Ελλάδας.
  • Η διαθεματική σύνδεση με αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία (Επίδαυρος – αρχαίο θέατρο – Θόλος Ασκληπιού) και κατά συνέπεια με τη μυθολογία και την ιστορία.
  • Η διαθεματική σύνδεση με τα Μαθηματικά, τη Φιλαναγνωσία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τη Μουσική, τη Θεατρική Αγωγή και τη Φυσική Αγωγή.
  • Η καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία. Άνοιγμα προς την κοινότητα με τη διοργάνωση έκθεσης ζωγραφικής.

Οι μαθητές και μαθήτριες:

  • Ήρθαν σε επαφή με το περιβάλλον και έμαθαν για αυτό, με αποτέλεσμα να το αγαπούν, να το σέβονται και να το προστατεύουν περισσότερο.
  • Πραγματοποίησαν επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και συνέδεσαν τη μυθολογία και την ιστορία με τα ελληνικά αγριολούλουδα.
  • Συνέδεσαν τα ελληνικά αγριολούλουδα με μαθηματικές έννοιες, και ενεπλάκησαν σε βιωματική μάθηση μέσα από τη δραματοποίηση ποιημάτων και λογοτεχνικών κειμένων και τη μουσικοκινητική.
  • Εκφράστηκαν καλλιτεχνικά δημιουργώντας τα δικά τους έργα ζωγραφικής και πραγματοποιώντας την έκθεση των έργων τους.

Οι εκπαιδευτικοί:

  • Προσπάθησαν με ποικίλους τρόπους να φέρουν τα παιδιά σε επαφή με τη φύση και το περιβάλλον.
  • Καλλιέργησαν την ενσυναίσθηση για τη φυσική ζωή.
  • Ενθάρρυναν την καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία των μαθητών καθώς και τη συμμετοχή τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.

Υλοποίηση προγράμματος:

  • Συμμετοχή της Α΄ τάξης στο πρόγραμμα «Μαθαίνω, δρω και δημιουργώ» στο δάσος του σχολείου
  • Συμμετοχή της Β΄ τάξης στην οικολογική δράση «Ενημερώνομαι – Δρω – Προστατεύω». Επίσκεψη στο Βοτανικό κήπο (Β΄, Δ΄, Ε΄ τάξεις)
  • Επίσκεψη στο δάσος Καισαριανής (Ε΄ τάξη)
  • Ευαισθητοποίηση των μαθητών όλων των τάξεων ως προς την ελληνική φύση.
  • Δημιουργία προσχεδίων των ελληνικών αγριολούλουδων (ομαδοποιημένα κατά τάξη) και στη συνέχεια εικαστική αποτύπωση των έργων με ελεύθερο σχέδιο πάνω σε κοντραπλακέ θαλάσσης διαστάσεων 22Χ25 εκ.
  • Έκθεση των ατομικών έργων των μαθητών των Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων
  • Συναυλία από τη χορωδία και την ορχήστρα της Γ’ τάξης με θέμα «Τα κρινάκια της θάλασσας»
  • Κατά τις ημέρες των επισκέψεων της έκθεσης, οι μαθητές των Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ τάξεων παρουσίασαν τραγούδια και μουσικοκινητικά δρώμενα, με οικολογικά μηνύματα, ενταγμένα στις παρουσιάσεις των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, όπως:

Χορευτικά δρώμενα «Πεταλούδες» και «Γεια σου κύριε Μενεξέ», από τους μαθητές των Β΄ και Δ΄ τάξεων

Τραγούδια από τους μαθητές των Β΄, Γ΄, Δ΄ και Ε΄ τάξεων

  • Λίγα λουλούδια αν θέλεις στείλε μου (κ. Γιαννίδης)
  • Γεια σου κύριε Μενεξέ (Δ. Λάγιος/ Οδ. Ελύτης)
  • Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ (Μ. Θεοδωράκης)
  • Χρυσαλιφούρφουρο (Ν. Κυπουργός/ Μ. Κριεζής)
  • I like the flowers (αγγλικός κανόνας)
  • Μυρτιά (Θεοδωράκης/ Γκάτσος)
  • Ma li-hoa (κινέζικο τραγούδι για το γιασεμί)
  • Το τραγούδι της άνοιξης ( Ευρ.Ζεμεν.ιδης/ Γ. Πύζαλης)
  • Παρουσίαση του Βιβλίου «Ο κήπος του Ασκληπιού» και εικαστικό εργαστήρι από τη συγγραφέα και εικαστικό Ελένη Τσαλδίρη, έκθεση εικονογράφησης, ομιλίες από προσκεκλημένους με θέμα τα Ελληνικά Αγριολούλουδα, τον εθελοντισμό, την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα περιβάλλοντος.