Οι καταστροφικές συνέπειες των δασικών πυρκαγιών του καλοκαιριού του 2021 αναδεικνύουν για ακόμη μια φορά την ανάγκη ανάπτυξης διαχειριστικών πρακτικών σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος, που εξαιτίας και των κλιματικών αλλαγών, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μπορεί να αποκτήσει την έκταση καταστροφής. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «ΣτηρίΖΟΥΜΕ Βόρεια Εύβοια», το οποίο αποτελεί πρόταση της Επιτροπής Ανασυγκρότησης Βόρειας Εύβοιας, στοχεύει να βοηθήσει τους μαθητές/τριες να συνειδητοποιήσουν την αξία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος για έναν τόπο, να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα προστασίας του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος, να ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με τους/τις μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων της Βόρειας Εύβοιας, ο τόπος των οποίων επλήγη από τις καταστροφικές πυρκαγιές, να συνειδητοποιήσουν την αξία του εθελοντισμού για την επίτευξη της αειφορίας, να μετουσιώσουν τα αρνητικά συναισθήματά τους από τις τραγικές συνέπειες των πυρκαγιών, σε δράσεις που προωθούν την πολιτειότητα, την απόκτηση δημοκρατικής συνείδησης και ενισχύουν ευφάνταστες δημιουργίες που θα συγκινούν, θα προβληματίζουν και θα εμπνέουν.
Οι προτεινόμενες δραστηριότητες από την Επιτροπή Ανασυγκρότησης της Εύβοιας είναι πολλές και ποικίλες. Ενδεικτικά αναφέρουμε την υιοθεσία δασικών εκτάσεων, υδροβιότοπων, ποταμιών, λιμνών και παραδοσιακών οικισμών, τη δημιουργία δικτύων με την αρωγή των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων και των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) καθώς και την ξενάγηση από ομάδα μαθητών/τριών που παίρνουν μέρος στο πρόγραμμα των συμμαθητών/τριών τους ή μαθητών/-τριών από άλλα σχολεία στα μνημεία της φύσης και του πολιτισμού του τόπου τους.
Το 4ο ΓΕΛ συμμετέχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα –το οποίο είναι κυρίως βιωματικό- με μια ομάδα που αποτελείται από 20 μαθητές/τριες και τρεις εκπαιδευτικούς- συντονιστές. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στον πανέμορφο και πολύπαθο από τις φωτιές Ταΰγετο. Στα παιδιά δόθηκε η δυνατότητα να περπατήσουν μέσα στο δάσος, να δουν πηγές και να πιούν το δροσερό νερό τους, αλλά και να προβληματιστούν έντονα στη θέα των καμένων βουνοπλαγιών που από τον Αύγουστο του 2007 που παραδόθηκαν στην πύρινη λαίλαπα δεν έχουν ακόμα αναγεννηθεί. Εκεί έμαθαν ότι το περιστατικό τον Αύγουστο του 2007, ήταν το πιο καταστρεπτικό από όλα, το πιο εκτεταµένο και το µεγαλύτερο σε ένταση περιστατικό που έχει καταγραφεί ποτέ στον Ταΰγετο, αφού έκαψε χιλιάδες στρέµµατα, µεταξύ των οποίων και εκτάσεις που είχαν αναγεννηθεί τεχνητά και φυσικά µετά την πυρκαγιά του 1998. Έμαθαν επίσης ότι ένα δάσος που καίγεται σε λίγα λεπτά της ώρας, για να ξαναπάρει τη μορφή που είχε πριν την πυρκαγιά θέλει 50 – 70 χρόνια. Οι μαθητές/τριες του προγράμματος, αφού μέτρησαν με μεζούρες τα δέντρα που ξαναφύτρωσαν μετά τις πυρκαγιές του 2007, δεσμεύτηκαν να ξαναέρθουν την επόμενη χρονιά για να μελετήσουν τον ρυθμό της ανάπτυξής τους.
Τελικά, μετά από αυτή την επίσκεψη στον Ταΰγετο όλοι συνειδητοποίησαν ότι η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα, όπως το ΣτηρίΖΟΥΜΕ Βόρεια Εύβοια, τους κάνει πιο ώριμους και υπεύθυνους πολίτες και τους δίνει δυνατότητες δημιουργίας, προσφοράς και ανανέωσης.
Από την «υιοθεσία» του Ταϋγέτου προέκυψε ένας έντυπος οδηγός με τη χλωρίδα του πανέμορφου βουνού που συνοδεύεται κι από ένα παιχνίδι μνήμης. Τον προσφέρουμε σε όλους όσοι αγαπούν τη φύση και τη ζωή σε αυτήν.
Η δράση μας αποτυπώθηκε και στη σχολική μας εφημερίδα «4ος Λόγος» (Άνοιξη 2022, αρ.φ. 2).